
مقایسه کوروت ZR1 و موستانگ GTD،

سوپراسپرت برتر آمریکا کدام است؟
کوروت ZR1 و موستانگ GTD دو سوپراسپرت کاملاً متفاوت هستند که هرکدام به شیوهٔ خود پرفورمنس آمریکایی را تعریف میکند اما کدامیک بهتر است؟

هرچند قویترین موستانگها را با نام شلبی میشناسیم ولی در نسل هفتم این خودرو، فورد نسخهای بنام GTD را معرفی کرده که قرار است حد نهایی موستانگ باشد. با توجه به قیمت ۳۲۵ هزار دلاری موستانگ GTD، قبلاً شک و تردیدهایی در مورد ارزش این خودرو در قبال چنین رقم گزافی مطرح شده بود اما حالا با معرفی کوروت ZR1 جدید، شرایط برای فورد حتی سختتر هم شده است زیرا بهاحتمالزیاد، سوپرکار جدید شورلت با قیمتی زیر ۲۰۰ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد.

کوروت ZR1 به یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق نسخهای ارتقاءیافته از گیربکس هشت سرعته دوکلاچه کوروت به چرخهای عقب منتقل میشود. به گفتهٔ شورلت، این سوپرکار میتواند مسافت ۴۰۰ متر درگ را در کمتر از ۹.۷ ثانیه طی کند. اعداد موستانگ GTD اما همگی ضعیفتر هستند. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته است و هرچند فورد فعلاً اطلاعات بیشتری از این موتور اعلام نکرده اما اختلاف قدرت حدود ۲۶۰ اسب بخاری با کوروت بسیار قابلتوجه است.

البته GTD چیزی بیش از یک ماسل کار با پیشرانهٔ بزرگ است زیرا فورد در این خودرو از پانلهای بدنهٔ فیبر کربنی سبکوزن استفاده کرده و تغییرات بیرونی آیرودینامیکی و تعلیق عقب منحصربهفرد پوشراد مسابقهای را برای آن در نظر گرفته است. برای کسانی که به این قانع نیستند، پکیج پرفورمنس هم قابل سفارش خواهد بود که بالههای جلو، اسپلیتر جلوی بزرگتر، فلپهای زیر بدنه و سیستم DRS برای بال عقب را به همراه دارد. این پکیج همچنین شامل پکیج سبکوزن هم خواهد بود که مقداری از مواد عایق صدا را حذف و رینگهای ۲۰ اینچی منیزیومی را ارائه میکند. تکمیلکنندهٔ تغییرات موستانگ GTD هم انتقال گیربکس به عقب برای توزیع بهتر وزن است.

متأسفانه فورد فعلاً اطلاعات زیادی در مورد این موستانگ منتشر نکرده و صرفاً میدانیم حداکثر سرعتی بیش از ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. این رقم اما در برابر کوروت ZR1 که گفته شده بهراحتی به حداکثر سرعتی بیش از ۳۴۵ کیلومتر دست پیدا خواهد کرد چندان قابلتوجه نیست. علاوه بر این، گفته شده کوروت در حداکثر سرعت خود ۵۴۵ کیلوگرم داونفورس تولید خواهد کرد. البته این ماشین در دو نسخه ارائه میشود که اهداف متفاوتی دارند. به گفتهٔ شورلت، ZR1 استاندارد پادشاه حداکثر سرعت خواهد بود درحالیکه نسخهٔ ZTK به لطف پکیج آیرودینامیکی تهاجمی، پادشاه پیست محسوب میشود. این پکیج شامل بال بزرگ عقب، بالههای جلو، فنرهای سفتتر، کمکفنرهای اصلاحشده و لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲R خواهد بود.

موستانگ بهاندازهٔ کوروت خودروی خاصی به نظر نمیرسد و این موضوع در نسخهٔ GTD هم تا حد زیادی به قوت خود باقی است ولی بااینحال، سوپراسپرت فورد در داخل با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۴ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۳.۲ اینچی که باعث میشود نمایشگر ۸ اینچی کوروت کاملاً کوچک به نظر برسد، کمی مدرنتر از رقیب موتور وسط خود احساس میشود. بااینحال، برخلاف موستانگ، کابین ZR1 به نظر نمیرسد که مستقیماً از یک کوپهٔ ۳۲ هزار دلاری گرفته شده باشد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، کدام سوپراسپرت را ترجیح میدهید؟